„Nu există un instrument coerent pentru identificarea perceptiei studentilor asupra asigurării calitătii”

Edinburgh – până acum nu există un instrument coerent la nivel european pentru identificarea percepției studenților asupra asigurării calității în învățământul superior. Având în vedere acest lucru, la primul seminar QUEST, care a avut loc în Edinburgh între 13 și 16 iulie, au fost purtate discuții și sesiuni de lucru specifice domeniului asigurării calității (QA) în Spațiul European al Învățământului Superior (EHEA) de un grup de mai mult de 30 de studenți din toată Europa.

Proiectul inițiat de ESU, dorește să definească un concept al calității pe care să îl aplice și să îl promoveze pentru a îmbunătății percepția supra calității în cadrul organizațiilor studențești și a celorlalte părți interesate din Europa. Studenții care au participat la acest seminar sunt acum parte a Registrului de experți în asigurarea calității al ESU, stabilit în 2009.

La nivel european activitățile de asigurare a calității reprezintă principalul instrument pentru sprijinirea încrederii între diferitele sisteme educaționale cu scopul de a favoriza mobilitatea și recunoașterea reciprocă. La nivel instituțional, aceste activități apără calitatea educației ca întreg, inclusiv a mediului educațional, al proceselor și rezultatelor.

Un concept abstract

Asigurarea calității, în pofida gradului mare de relevanță în învățământul superior, este adesea privită ca un concept abstract astfel pierzându-și din importanță și concentrare în momentul transpunerii în practică. Este agreat faptul că studenții sunt cei mai afectați de felul în care calitatea este înțeleasă, asigurată și ameliorată în practică, de vreme ce calitatea este – sau ar trebui să fie – piatra de temelie a oricărei instituții de învățământ superior.

Chiar dacă percepția studenților asupra calității este de o importanță crucială pentru toți actorii din instituțiile de învățământ superior, putem să spunem că până acum nu a existat un mecanism coerent la nivel european care să se concentreze exclusiv pe reliefarea percepției studenților asupra calității și care să folosească rezultatele ca resurse principale pentru definirea unui concept al calității. Acest seminar a fost un prim pas în vederea realizării acestui deziderat.

Bune practici

Identificarea bunelor practici referitoare la asigurarea calității la nivel de program de studii, universitate sau național, de către studenți din 17 țări europene, a fost una dintre activitățile întreprinse în cele patru zile de seminar. Acest exercițiu a adus mai aproape de definirea unui concept al calității din punctul de vedere al studenților. De asemenea, studenții au avut oportunitatea de a-și actualiza cunoștințele referitoare la politicile de asigurare a calității din Europa, precum, și de a înțelege mai bine diversele caracteristici ale sistemelor naționale de asigurare a calității.

Sparqs (Student participation in quality Scotland), unul dintre partenerii ESU în proiectul QUEST, a oferit sesiuni prin care s-a dorit dezvoltarea aptitudinilor de management a calității ale studenților.  Aceasta a fost o dimensiune foarte importantă a seminarului de vreme ce a contribuit la dezvoltarea de capacități și expertiză printre membrii registrului de experți în asigurarea calității a ESU. În acest sens o parte a seminarului a fost dedicată dezvoltării de aptitudini practice necesare în procesul de evaluare astfel studenții au participat la un joc de rol prin intermediul căruia a fost stimulat capacitatea de evaluator.

Următoarele seminarii QUEST (care vor avea loc în luna decembrie/ianuarie și septembrie 2012) vor continua să implice experții studenți în validarea rezultatelor cercetării și în dezvoltarea unui manual și a unui set de instrumente care să ofere posibilitatea uniunilor studențești să transpună conceptul calității în practică, din punctul de vedere al studenților.

de Alina Gavra (expert ESU)



ENQA


EQAR


INQAAHE


CEE


ENAEE


EQANIE