ESU combate gradul redus de implicare a studenților prin intermediul proiectului QUEST

Bruxelles – în prezent există mai multe instrumente implementate în vederea ameliorării continue a calității învățământului superior. Totuși, în opinia Uniunii Europene a Studenților (ESU) încă există o implicare redusă a studenților pe acest plan. Proiectul QUEST, coordonat de ESU, dorește să schimbe exact acest lucru.

Conform lui Allan Pall, vicepreședintele ESU, „lipsa implicării studenților poate fi ușor identificată din promovarea sistemelor de ierarhizare în media sau prin faptul că majoritatea studenților nu are niciun fel de informație despre asigurarea calității și adesea nu știe dacă nenumăratele chestionare pe care le completează au vreun impact important asupra activității de predare și învățare din instituțiile de învățământ superior”.

În opinia lui Pall studenții europeni sunt foarte rar întrebați care este punctul lor de vedere referitor la calitate, mai ales în contextul reformei învățământului superior. ESU intenționează să schimbe această situație prin inițierea proiectului intitulat „Quest for Quality for Students (QUEST)” care dorește să identifice un punct de vedere european asupra calității și să ofere, totodată, organizațiilor studențești instrumentele cu ajutorul cărora să se poziționeze în centrul discuțiilor despre calitate.

Setul de instrumente pentru studenți

Proiectul va dezvolta un concept al calității care va fi construit pe baza cercetărilor derulate de ESU și a unui chestionar pan-european care va reflecta aspectele considerate importante de către studenți în procesul de predare și învățare. Un obiectiv al proiectului QUEST este și acela de a dezvolta un set de instrumente care vor fi folosite de organizațiile studențești pentru a participa la discuțiile referitoare la calitate și, deopotrivă, pentru a implica studenții, conducând astfel la un mediu de învățare centrat pe student iar rezultatele vor fi prezentate într-o conferință, în toamna anului 2012.

Rezultatele proiectului sunt completate de o serie de activități precum vizite de studiu la instituțiile și organizațiile studențești naționale prin intermediul cărora se dorește identificarea bunele practici în implicarea studenților în asigurarea calității. De asemenea, vor fi realizate trei ateliere de lucru la care vor participa studenții și actorii implicați în procesul de asigurare a calității, ateliere care vor realiza legătura între rezultatele activității de cercetare și realizarea efectivă a instrumentelor.

Proiectul se desfășoară în perioada 2010 și 2012 și este finanțat de Comisia Europeană prin intermediul Lifelong Learning Programme. Proiectul se desfășoară în parteneriat cu Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), Student Participation in Quality Scotland (sparqs), agenție națională de dezvoltare care consiliază universitățile, colegiile și organizațiile studențești în definirea, promovarea, îmbunătățirea și crearea unor practici și a unei culturi de creștere a calității, și membrul ESU din Germania, The Free Association of Local Student Union Bodies (fzs).



ENQA


EQAR


INQAAHE


CEE


ENAEE


EQANIE