Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 |
Activitatea PL II - Evaluare a calității și acreditare
Obiective specifice:
1. Evaluarea stării calității sistemului național de învățământ superior în vederea fundamentării pe baze empirice valide a propunerilor de ajustare a politicilor și metodologiilor de evaluare și asigurare a calității
2. Autoevaluarea și evaluarea externă periodică a universităților și programelor de studii oferite de acestea, dar și formularea de propuneri de ajustare continua a metodologiei și ghidurilor de evaluare
Nr.ctr. | SUBACTIVITATEA | REZULTATE PRINCIPALE |
II.1 | Evaluarea externă şi internă a 20 de universităţi, proces care cuprinde selectarea universităților sprijinite și stabilirea calendarului evaluărilor, comunicarea cu universitățile în vederea realizării rapoartelor de autoevaluare, contractarea experților pe termen scurt pentru misiunile de evaluare a calității și acreditare, analiza rapoartelor de autoevaluare și verificarea datelor introduse în baza de date a solicitantului, organizarea vizitelor de evaluare externă și realizarea rapoartelor de evaluare, analiza rapoartelor de evaluare, adoptarea și transmiterea acestora către universități | 20 rapoarte de autoevaluare a universităților sprijinite 20 vizite de evaluare externă a universităților sprijinite 20 rapoarte de evaluare externă realizate, adoptate și transmise către universitățile sprijinite |
II.2 | Evaluarea stării calității sistemului național de învățământ superior și identificarea căilor de îmbunătățire a sistemului de evaluare și asigurare a calității în învățământul superior pe baza analizei datelor existente în baza de date a solicitantului cu privire la universitățile care au fost evaluate instituțional anterior, a datelor furnizate de universitățile implicate în procesul de evaluare instituțională şi a datelor din formularele de feedback (anchetă sociologică) completate de universitățile sprijinite | 1 raport sintetic privind tendințele de evoluție a calității învățământului superior în urma evaluărilor realizate 1 raport cu propuneri de ajustare a politicilor și metodologiilor de evaluare și asigurare a calității în învățământul superior |
Membrii echipei activității PL II – Experți pe termen lung
Nume prenume | Rolul în PL II |
Mircea Neagoe | Coordonator |
Ștefan Stanciu | Expert senior |
Codruța Jaliu | Asistent |
Crina Rădulescu | Asistent |
II.1. Evaluarea externă, la nivel instituțional, a 20 de universități
În cadrul acestei activități au fost evaluate instituțional 20 de universități, selectate pe baza mai multor criterii: au avut prioritate universitățile care nu au mai fost evaluate în ultimii 5 ani, s-a avut în vedere asigurarea egalității de șanse, proveniența din regiuni de dezvoltare diferite, cu diverse forme de proprietate (publice sau private) și cu diverse tipuri de organizare (universități specializate și generaliste).
Imagini din perioada vizitelor de evaluare externă instituțională 2014-2015
CONȚINUTUL DOCUMENTELOR DE AUTOEVALUARE DEPUSE DE CĂTRE UNIVERSITĂȚI LA ARACIS PENTRU EVALUAREA EXTERNĂ LA NIVEL INSTITUȚIONAL
A. Raportul de evaluare internă (autoevaluare instituțională)
- trebuie să fie structurat pe aproximativ 40-60 de pagini și se prezintă pe hârtie și în format electronic (un exemplar pe suport hârtie în limba română, respectiv limba engleză și cinci exemplare pe suport electronic în limba română, respectiv un exemplar pe suport electronic în limba engleza);
- trebuie să fie structurat pe cele trei domenii din cadrul Metodologiei ARACIS - Capacitate instituțională, Eficacitate educațională și Managementul Calității;
- toate documentele prezentate în format electronic vor fi scrise cu caractere Arial, cu dimensiunea fontului 11, la 1,5 rânduri. Documentele vor fi prezentate atât în format Word, cât și în format pdf;
- Anexele și documentele suplimentare se prezintă numai în format electronic.
- Anexele, în format electronic - conțin datele necesare solicitate în Fișa vizitei la nivel instituțional, secțiunile a) și b) prezentate mai jos:
- a. Fișa vizitei cerințe normative obligatorii - Evaluare instituțională;
- b. Fișa vizitei standarde și indicatori de performanță - Evaluare instituțională;
- Fișa suplimentară - Evaluare instituțională.
Universitatea evaluată trebuie să pregătească și să prezinte la momentul vizitei de evaluare, următoarele Anexe obligatorii:
- Anexa 1 Lista personalului didactic la structura academică evaluată (word);
- Anexa 1 Lista personalului didactic la structura academică evaluată (pdf);
- Anexa 2 Detalierea indicatorilor privind spațiile de învățământ (word);
- Anexa 2 Detalierea indicatorilor privind spațiile de învățământ (pdf);
- Anexa 3 Numărul de studenți pe an de studiu (word);
- Anexa 3 Numărul de studenți pe an de studiu (pdf);
- Anexa 4 Centralizatorul datelor privind cercetarea științifică (word);
- Anexa 4 Centralizatorul datelor privind cercetarea științifică (pdf);
- Anexa 5 Lista de personal (word);
- Anexa 5 Lista de personal (pdf);
- Anexa 6 Gradul de ocupare a personalului (word);
- Anexa 6 Gradul de ocupare a personalului (pdf).
B. Raportul de autoevaluare la nivel de programe
- trebuie să fie structurat pe aproximativ 40-60 de pagini și se prezintă pe hârtie și în format electronic, în limba română (un exemplar pe suport hârtie și trei exemplare pe suport electronic);
- trebuie să fie structurat pe cele trei domenii din cadrul Metodologiei ARACIS - Capacitate instituțională, Eficacitate educațională și Managementul Calității.
- toate documentele prezentate în format electronic vor fi scrise cu caractere Arial, cu dimensiunea fontului 11, la 1,5 rânduri. Documentele vor fi prezentate atât în format word, cât și în format pdf;
- Anexele și documentele suplimentare se prezintă numai în format electronic;
- Anexele, în format electronic – conțin datele necesare solicitate în Fișa vizitei în vederea evaluării periodice a programelor de studii universitare de licență prezentată mai jos:
- Fișa vizitei - Evaluare program Învățământ cu frecvență (IF);
- Coperta fișa vizitei Evaluare program Învățământ cu frecvență (IF);
- Fișa vizitei IFR;
- Coperta Fișa vizitei IFR;
- Fișa vizitei ID;
- Coperta Fișa vizitei ID.
Universitatea evaluată trebuie să pregătească și să prezinte la momentul vizitei de evaluare următoarele Anexe obligatorii:
Forma de învățământ cu frecvență (IF):
- Anexa 1 IF Situația gradului de ocupare a personalului didactic (word);
- Anexa 1 IF Situația gradului de ocupare a personalului didactic (pdf);
- Anexa 2 IF Detalierea indicatorilor privind spațiile de învățământ (word);
- Anexa 2 IF Detalierea indicatorilor privind spațiile de învățământ (pdf);
- Anexa 3 IF Numărul de studenți pe an de studiu (word);
- Anexa 3 IF Numărul de studenți pe an de studiu (pdf)
- Anexa 4 IF Centralizatorul datelor privind cercetarea științifică (word);
- Anexa 4 IF Centralizatorul datelor privind cercetarea științifică (pdf);
- Anexa 5 IF Tabel privind îndeplinirea indicatorului (word)
- Anexa 5 IF Tabel privind îndeplinirea indicatorului (pdf).
Forma de învățământ cu frecvență redusă (IFR):
- Anexa 1 IFR Plan de învățământ (word);
- Anexa 1 IFR Plan de învățământ (pdf);
- Anexa 2 IFR Calendarul disciplinei (word);
- Anexa 2 IFR Calendarul disciplinei (pdf)
- Anexa 3 IFR Fișa disciplinei (word);
- Anexa 3 IFR Fișa disciplinei (pdf)
- Anexa 4 IFR Gradul de ocupare a personalului didactic (word);
- Anexa 4 IFR Gradul de ocupare a personalului didactic (pdf);
- Anexa 5 IFR Numărul de studenți pe an de studiu (word);
- Anexa 5 IFR Numărul de studenți pe an de studiu (pdf).
Forma de învățământ la distanță (ID):
- Anexa 1 ID Plan de învățământ (word);
- Anexa 1 ID Plan de învățământ (pdf)
- Anexa 2 ID Calendarul disciplinei (word);
- Anexa 2 ID Calendarul disciplinei (pdf)
- Anexa 3 ID Fișa disciplinei (word);
- Anexa 3 ID Fișa disciplinei (pdf);
- Anexa 4 ID Gradul de ocupare a personalului didactic (word);
- Anexa 4 ID Gradul de ocupare a personalului didactic (pdf);
- Anexa 5 ID Numărul de studenți pe an de studiu (word)
- Anexa 5 ID Numărul de studenți pe an de studiu (pdf).
C. Raportul de autoevaluare elaborat de studenți:
Reprezintă un raport liber, elaborat de studenții universității, cuprinzând opiniile liber exprimate ale studenților universității. Prezentăm câteva modele oferite de ANOSR.
- Model Raportul Studenților 1
- Model Raportul Studenților 2
- Model Raportul Studenților 3
- Aspecte privind redactarea raportului
- Fișa vizitei studenți
- Raport studenți
Documentele de autoevaluare ale instituţiei trebuie:
- să fie oneste şi relevante;
- să fie concise şi argumentate prin documente anexate, accesibile echipei de evaluare (fiecare afirmaţie din Raportul de autoevaluare trebuie să fie susţinută de anexe justificative ce trebuie să fie menţionate în Raport, de preferat cu posibilitatea de a fi accesate);
- să ofere o perspectivă largă la nivel instituţional;
- să prezinte un echilibru corespunzător între descriere şi autoevaluare.
Pentru toate instituţiile de învăţământ superior, Raportul de autoevaluare la nivel instituţional va prezenta un capitol distinct privind implementarea măsurilor rezultate în urma recomandărilor din evaluări anterioare realizate de ARACIS.
* Mențiune: pentru informații suplimentare, vă rugăm să consultați Ghidul activităților de evaluare a calității programelor de studii universitare și a instituțiilor de învățământ superior - Partea a III-a: Evaluarea externă a calității academice din instituțiile de învățământ superior acreditate, disponibil la adresa: http://www.aracis.ro/proceduri/
1. Universitatea Politehnică din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
2. Universitatea Tehnică de Construcții din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
3. Universitatea Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București -Rezultate evaluare instituțională - 2015
4. Universitatea din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
5. Universitatea de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
6. Universitatea Națională de Arte din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
7. Școala Națională de Studii Politice și Administrative - Rezultate evaluare instituțională 2015
8. Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia - Rezultate evaluare instituțională 2015
9. Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca - Rezultate evaluare instituțională 2015
10. Universitatea din Craiova - Rezultate evaluare instituțională 2015
11. Universitatea Tehnică „Ghe Asachi” din Iași - Rezultate evaluare instituțională 2015
12. Universitatea de Arte „G.Enescu” din Iași - Rezultate evaluare instituțională 2015
13. Universitatea din Petroșani - Rezultate evaluare instituțională 2015
14. Universitatea "Eftimie Murgu" din Reșița - Rezultate evaluare instituțională 2015
15. Universitatea „Petru Maior” din Târgu Mureș - Rezultate evaluare instituțională 2015
16. Universitatea Politehnica din Timișoara - Rezultate evaluare instituțională 2015
17. Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Regele Mihai I al României” a Banatului din Timișoara - Rezultate evaluare instituțională 2015
18. Universitatea de Vest din Timișoara - Rezultate evaluare instituțională 2015
19. Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
20. Universitatea Româno-Americană din București - Rezultate evaluare instituțională 2015
II.2 Evaluarea stării calității sistemului național de învățământ superior și identificarea căilor de îmbunătățire a sistemului de evaluare și asigurare a calității în învățământul superior
Analiza comparativă a datelor furnizate în 2014-2015 de cele 20 de universitățile sprijinite cu datele existente în baza de date ARACIS cu privire la aceste universități a permis identificarea traseului dinamic (trecut-prezent-viitor) al evoluției calității învățământului superior utilizând:
1. O bază de date cu cca 600 indicatori de performanță - http://db.aracis.ro/, completată de universitățile sprijinite prin proiectul Qualitas în anul universitar 2014-2015 respectiv în anul universitar 2008-2009 (trecut-prezent).
2. Datele rapoartelor instituționale pentru cele 20 universități selectate pentru evaluare în perioada 2014-2015 respectiv ale rapoartele acestora de la ultima evaluare instituțională (trecut-prezent).
3. Datele din Ancheta sociologică PL II – QUALITAS (prezent-viitor).
În Raportul sintetic privind tendințele de evoluție a calității învățământului superior în urma evaluărilor realizate sunt surprinse dinamica sistemului de asigurare şi evaluare a calităţii învăţământului superior și o proiecţie asupra tendinţelor calității în învățământul universitar românesc. Acest raport a fost elaborat în limba română și în limba engleză.
Propunerile de ajustare a politicilor şi metodologiilor de evaluare şi asigurare a calităţii în învăţământul superior au fost formulate pornind de la analiza comparativă a tendinţelor de evoluţie a stării calităţii învăţământului superior românesc pe baza datelor din rapoartele de evaluare instituţională din perioadele 2008-2009 şi 2014-2015, a informaţiilor existente în baza de date ARACIS şi a opiniilor formulate de universităţile evaluate instituţional în perioada 2014-2015.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României