Nevoia de transparentă în învătământul superior din Europa

Bruxelles – una dintre cele mai importante probleme din domeniul învățământului superior este nevoia de transparență. Transparența se reflectă prin oferirea informații comparative despre instituțiile de învățământ superior și despre programele de studii beneficiarilor.

Bineînțeles studenții reprezintă cel mai mare grup de potențiali beneficiari, însă s-a constatat că atât guvernele cât angajatorii, și chiar instituțiile de învățământ superior, le lipsesc date comparative și pertinente despre întregul Spațiu European al Învățământului Superior (EHEA).

Problema este evidentă din punctul de vedere al viitorilor studenți / studenților: chiar și baze de date simple cu informații despre programele de studii și caracteristicile lor nu sunt disponibile în această eră IT. Cei mai mari furnizori de informații rămân diversele sisteme de ierarhizare, folosite cu mult aplomb de către media, dar care, adesea, sunt caracterizate de o metodologie neclară și care prezintă numai instituții similare și comparabile și nu descriu cu adevărat ce ar primi un student obișnuit de la o instituție. La ce folosește că o instituție are sau a avut un student care a câștigat un premiu Nobel acum câteva decade?

Mobilitate

Având în vedere că mobilitatea studenților și a cadrelor didactice este văzută ca o componentă importantă în vederea construirii EHEA încă se spune că studenții aleg adesea în funcția de distanța față de frigiderul și mașina de spălat ale părinților. Oferirea de informații corecte și pertinente poate ajuta la accentuarea mobilității și ar putea avea efecte pozitive asupra mobilității pentru că democratizează accesul la învățământul superior.

Problema transparenței este pe agenda Comisiei Europene și a organelor care guvernează EHEA. Comisia Europeană coordonează un proiect prin care dorește să dezvolte un nou sistem de ierarhizare care va fi controlat de beneficiarii lui (diferit de ce se întâmplă până acum) care se numește U-Multirank. Acest proiect este criticat de Parlamentul European care dorește să adopte propriul proiect (Youth on the Move) în opoziție cu proiectul Comisiei Europene. Astfel Parlamentul European dorește să fundamenteze o abordare bazată pe un sistem construit pe baza informațiilor despre programele de studii.

„Votul cu picioarele”

O altă discuție reflectă cantitatea de informații oferită despre management și despre performanța instituțiilor de învățământ superior, având în vedere trendul actual în care studenții plătesc taxe din ce în ce mai mari. În unele cazuri se spune chiar că studenții vor începe să „voteze cu picioarele” calitatea adică să părăsească universitatea respectivă. Acest lucru este o exagerare dar este de asemenea adevărat că responsabilitatea și deschiderea instituțiilor reprezintă o problemă importantă pentru studenți.

Oferirea informațiilor, în special a celor care ajută la luarea unor decizii asupra calității, va oferii studenților posibilitatea de a fi membri activi în comunitatea academică, mai degrabă fiind cei care ajută la creșterea calității în universitate decât cei care rămân spectatori la problemele universității sau o părăsesc.

Această abordare în opoziție cu simpla ierarhizare a universităților reprezintă o prioritate pentru ESU in discuția referitoare la transparență. De asemenea, ESU participă la Bologna Follow-Up Group care va elabora un raport cu privire la problema transparenței pentru Conferința Ministerială a Spațiului European al Învățământului Superior din 2012.

QUEST

ESU va depune eforturi pentru ca aceste discuții să conducă la concluziile și acțiunile care vor aduce beneficii studenților și celorlalți beneficiari de informații comparative dar și calitative. Acesta este motivul pentru care ESU a inițiat proiectul intitulat „Quest for Quality for Students” a cărui scop este acela de a oferi câteva răspunsuri despre ce fel de informații sunt necesare și cum trebuie ele oferite studenților. Rezultatele acestui proiect sunt așteptate în 2012.



ENQA


EQAR


INQAAHE


CEE


ENAEE


EQANIE